lördag 18 september 2010

Music sounds better with you

Har inte skrivet här på nästan ett halvår, men kom på att jag i ett litet lätt vin-rus igår lovade en vän att uppdatera den här bloggen igen, and all I have in this world is my balls and my word and I don't break them for no one, så bara att köra. Kul att någon uppskattar det man skriver, och jag har faktiskt saknat att skriva lite. Märker också att jag mer och mer tycker om att leka med ord och formuleringar. Har ju inte slutat skriva helt och hållet dock, skriver ju även på Music Blogg, som jag tycker är fantastiskt kul, då det förenar två saker som jag tycker väldigt mycket om - text och musik. Just musik och text är så fantastiskt att det kan förmedla sådant som ibland man inte själv kan få fram. Antingen genom en melodi som får en att känna på ett visst sätt, allt mellan glad och ledsen, energisk eller lugn. Finner även gång på gång hur en låttext eller bara en rad kan säga så mycket om hur jag känner när de egna orden och formuleringarna tar slut. Nästan lite skrämmande ibland, som om någon kan läsa ens tankar. Det händer väldigt ofta att en låt eller textrad poppar upp i mitt huvud i en situation som gör mig påminnd om den, och jag börjar då sjunga eller vissla lite på låten i fråga. Tyvärr är jag inte så praktiskt av mig när det gäller det musikaliska. Finmotoriken är körd redan från starten som prematur. Det som har legat närmast till hands och känns överkomligt att lära sig att spela är bas tycker jag. Dock har det aldrig blivit av att jag tagit tag i det och satt igång. Men nu när jag faktiskt tagit upp spanskan efter massa år så kanske det här blir snart av också. Känns som att jag i alla fall skulle kunna skriva rätt bra låttexter om jag försökte, då jag har väldigt mycket som vill komma ut på något sätt, och dessutom gillar att få till bra rytm och rim i saker jag skriver. Min lilla rockstjärnedröm har legat och närt länge utan att riktigt blomma ut ens lite, men vem har inte en liten dröm om att få vara lite rock star. Blev också i veckan medtagen till en körövning av en kompis, som sedan försökte locka med mig att börja i kören med henne. Det ska nog ändå mycket till om jag lämnar säkerheten i badrummet med duschslangen som mick och börjar sjunga på riktigt, men kul tanke. Extra farligt dessutom nu att ta tag i rock-ambitionerna just i år, då jag är i den farliga åldern 27 år. Vore ironiskt om man skulle kola på kuppen när jag inte gjort ett piss de tidigare 26 åren. För att avsluta hela det här tankedravlet så ska jag citera en för nuläget väldigt passande textrad (som faktiskt är hela låttexten), både i mitt liv i stort just nu och för hur musik kan säga så mycket om det mesta. Raden är från bob hunds låt "Dur och moll omvartannat", och som vanligt är Thomas Öbergs texter finurliga, fina och på pricken. It's good to be back. Over and out.

Just som man tror allt har ordnat sig vill man vara gladare
En enkel melodi omvartannat moll och dur
Kan mer än ord få fram någonting mellan skam och tur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar