torsdag 4 mars 2010

Doh!-nation

Tidigare i veckan gjorde jag den mest underliga donationen jag gjort i mitt liv. Var nere på min lokala ICA-butik, Folkes, tillsammans med en kompis. Handlade några små varor som gick på 45.50 kr, så ger kassörskan en hundralapp och säger också att jag har 5.50 kr i mynt så jag kan få jämn växel tillbaka. Börjar lägga i mynt i myntlådan i kassan...tror jag i alla fall att jag gör tills jag upptäcker vad jag gör egentligen och ropar till:
"Åh neeej!"
"Vadå?", undrar hon, "Ska du inte lägga i några mynt nu eller?"
"Jo, men jag råkade lägga dem av misstag till Röda Korset och Haiti istället."
(Röda Korsets bössa var precis bredvid myntkassan i metall)
Får en konstig, lite frågande blick från kassörskan tillbaka, och inser att det nog lät rätt så underligt och känner att jag måste säga något.
"Men jo...alltså...det är såklart inte ett dåligt ändamål att ge pengar till..."

Kön var ganska lång bakom så var nog flera som undrade varför jag reagerade så starkt på över att ha skänkt några kronor till katastrof-bistånd, och min kompis David skrattade rejält sedan. Ska såklart sägas att jag inte var bedrövad över att ha gett pengar till Röda Korset, utan mitt tillrop var mer ett av förvåning. Brukar ofta skänka min växel till olika organisationer, men det här var första gången jag gjort det av misstag.

Några andra som vill att man ska skänka pengar till människorna som drabbats av jordbävningen i Haiti är The Pogues sångare Shane MacGowan tillsammans med ett gäng av sina kompisar. Låten de spelat in är en cover av "I Put A Spell On You", och polarna han dragit ihop är bland annat Nick Cave, Johnny Depp, The Clashs Mick Jones, Sex Pistols Glen Matlock, Chrissie Hynde och Primal Screams Bobby Gillespie. Ingen dålig skara coola artister. Känns mer äkta än ett gäng Idol-artister och auto-tunade anabola-rappare som spelar in välgörenhetslåt som redan användes för 25 år sedan. Rått och oputsat. Coolast är nog den ylande Bobby Gillespie och en gitarrspelande Johnny Depp med stickad mössa nerdragen över långt stripigt hår, skäggig med en cigg i mungipan och en rutig flanellskjorta som om det fortfarande var 1994. Kolla in nedan:





1 kommentar:

  1. Vilken kanonversion! Helt fantastisk. Hoppas en del av dina pengar gick till offren i Haiti och att du fortfarande kan gå till Folkes. Jag var nog där senast 1982. Oj vad mycket studielån jag tvingades lägga i deras händer. Men nu är det betalt och klart. Så vänta bara 28 år så löser det sig.

    SvaraRadera