tisdag 2 februari 2010

Fullt med film



Sedan årsskiftet har jag haft den relativt nya svenska filmtjänsten Voddler där man streamar film gratis genom ett program. Märks väl att programmet är under uppbyggnad då det finns flera små saker som jag inte riktigt tycker funkar särskilt bra, sedan är inte utbudet än nå vidare fantastiskt heller. Tror dock det kan utvecklas till att bli något riktigt bra, för kvalitéen på filmerna är mycket bra och gillar att reklamen som tjänsten finansieras av kommer innan filmen börjar, som på bio, och inte bryter av filmen, som på tv. Förhoppningsvis kommer det sålla sig till redan internationellt mycket kända svenska program som Spotify och Skype.

Eftersom utbudet fortfarande bara är sådär och jag har sett ett flertal av de filmer som finns har jag ännu inte använt det så mycket. De filmer jag har sett hittills är
"Match Point", "Death at a Funeral", "Rocket Science" och "Stoned". "Match Point" var mycket bra! Liknade lite en av Woody Allens senaste filmer, "Vicky Cristina Barcelona" (som också finns på Voddler), på det sättet att det handlar om relationer och otrohet, och innehåller väldigt bra skådespelande av bland annat Scarlett Johansson. "Death at a Funeral" var en kul och lite charmig typisk brittisk komedi, men som jag inte tycker riktigt levererade hela vägen och blev inte många riktiga rejäla skratt, dock fortfarande klart godkänd. "Rocket Science" var då mer rolig och charmig och hamnar i facket ungdomsfilm som även funkar för lite äldre, lite som "Juno" även fast den inte når till upp till samma nivå. "Stoned", om Rolling Stones gitarrist Brian Jones sista tid i livet, var ganska så mycket en besvikelse. Gillar oftast musikfilmer, men den här va mest ofokuserad, flummig och rätt ointressant tyvärr. Kul dock med Tuva Novotny i rollen som Jones svenska flickvän.

Inte långt efter att jag skaffat Voddler så fick jag ett presentkort av min bror på två månaders fri hyrfilm via LOVEFiLM. Riktigt bra tjänst där man klickar i vilka filmer man vill se och sen får hem dem i brevlådan. Dessutom har de ett riktigt bra utbud att välja ifrån. Hittills har jag sett två filmer, "Lonesome Jim" och "Expired". Hade ganska höga förväntningar på den första då Steve Buscemi har regisserat filmen och huvudrollerna görs av Casey Affleck och Liv Tyler, och jag gillar alla tre. Brukar gilla lite vardagsdrama, men den här filmen var lite för seg för det mesta utan någon riktig poäng, så levde inte alls upp till vad jag hade hoppats. Fortfarande godkänd, men inte mer. Den andra filmen jag såg, "Expired", är också mycket av ett relationsdrama i relativt lågt tempo, men dock snäppet bättre än "Lonesome Jim". Mycket då på grund av Jason Patricks roll där han spelar ett riktigt självgott och socialt handikappat rövhål. Lite udda film, men ändå rätt så skön och både rolig och tragisk emellanåt.

Kommer väldigt sannolikt bli mer film nu och hoppas hitta några blivande favoriter. Har just nu fyra stycken inbjudningar till Voddler kvar, så hör av er med en kommentar om ni vill ha så är det mycket möjligt att få en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar