söndag 31 januari 2010

Florence Valentin

Helgen blev både rätt bra och händelserik. Efter att ha varit på Värmlands Nation på fredagen och träffade massa kul folk så var jag rätt seg dagen efter, men tog mig ändå i kragen och pallrade mig ut för att gå och se Florence Valentin uppträda på Norrlands Nation. Fick stå och köa i kylan i totalt drygt en timme för att komma in, men väl där inne blev man snabbt varm igen, speciellt när bandet gick på straxt efter midnatt. Har aldrig sett dem live tidigare men hört att de ska vara bra på scen, och det stämde absolut! De lyckades verkligen få igång ett fullpackat golv direkt med att inleda med titelspåret och första singeln från senaste albumet "Spring Ricco" och släppte inte taget efter det tills de gick av. Mellan det så blandade de låtar från sina två senaste skivor och skönt lite politiskt mellansnack. Man ser att de läst sin skolbock i rock'n'roll med allt från tydliga musikaliska referenser, Imperiet-cover, till att lämna scenen med instrumenten fortfarande ringande. Sista låten innan extranumret var "Pokerkväll i Vårby Gård" som mynnade ut i en kort version av "Blitzkrieg Bop". För att se vilket tryck det var är det bara att kolla in videon nedan. Ösigt och svettigt som det ska vara!
Hade nästan glömt bort hur kul det kunde vara på ett fullpackat Norrlands med säkert runt 1500 pers där inne. Dock orkade jag inte hålla igång till 04 utan drog hem straxt efter klockan två efter att ha fått i mig en gratis pirog där inne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar