onsdag 16 december 2009

Läslusta



Jag har på sistone börjat läsa mer och mer skönlitterära böcker. Är väldigt skönt att som omväxling till den akademiska litteraturen jag tillbringar dagarna med kunna läsa något annat om kvällarna. Har alltid gillat att läsa men har sällan blivit att jag köpt någon bok eller tagit mig tid att läsa när jag inte gör något annat, och när jag väl börjat läsa en bok så slukar jag den på max knappt en vecka och läser sedan inget alls på flera månader. Nu har jag haft tre böcker samtidigt som legat intill min säng. En av dem har jag läst sedan i somras; "Katedralen vid havet" av Ildefonso Falcones, en riktig tegelsten på över sexhundra sidor som jag fick i födelsedagspresent men som är riktigt bra och intressant. Köpte i somras även klassikern "1984" av George Orwell för 25 kr på en torgmarknad, och som jag har kommit ungefär två tredjedelar in i. Den tredje boken, "Starting over" av Tony Parsons, köpte jag för bara lite drygt två veckor sedan för att ha något att läsa när jag flög hem från England. Jag har tidigare även läst hans förra bok "Saker vi kunde berätta" som jag tyckte väldigt bra om så blev glad när jag såg att han skrivit en ny nu. Läst båda två på engelska, vilket jag tycker om både för att hålla igång mitt eget språk och för att språket i böcker oftast är bättre i originalform med slang och uttryck med mera. Parsons skriver historier som behandlar saker som vi nog alla upplevt, både bra och dåliga, eller skulle vilja uppleva, om relationer och livet i allmänhet. Han skriver dessutom med ett väldigt bra och samtidigt lättsamt språk och en hel del humor. Bra med författare som kan skriva om män och känslor utan att det blir glättigt och smetigt. Påminner mig lite om Nick Hornby, och de båda har tidigare varit musikjournalister. Ska definitivt läsa mer utav Parsons tidigare böcker. Har även en massa andra böcker att läsa som jag införskaffat billigt på second-hand-butiker. Kul att verkligen ha fått upp läsarglädjen igen.

2 kommentarer:

  1. Testa Paul Auster- Stad av glas. Eller hela New York triologin. Bra grejer!

    SvaraRadera
  2. Låter som en sån där klassiker som man ska ha läst? Ska kollas in, tack för tipset!

    SvaraRadera