fredag 11 september 2009

Glada dagar, kompis!!

Har inte skrivit något på över en vecka, men har inte berot på ingenting har hänt, helt tvärtom, så var ska man börja? Lördagkvällen förre helgen spenderades som tidigare nämnts hemma i Örebro med gamla grabbarna, och Leon och Pops. Blev lite bira och häng hos Tomas innan vi drog ut för att se landskampen på en sportbar. Va faktiskt riktigt dåligt drag men vi gjorde vårt bästa för att få upp stämningen. Killarna från down under hade lärt sig några svenska ramsor och levde sig klart in i matchen. När matchen var i princip över så gick jag upprört mot toaletten. Hinner bara knäppa upp gylfen då jag hör att rösterna där ute höjs, fast antar att det bara är en vanlig chans då jag hör ett rejält vrål utifrån baren, och jag rusar ut och vrålar glatt ikapp med de andra därinne över den helt otroliga vändningen, medan jag håller i jeansen som lätt hänger uppknäppta straxt nedanför höften. Sverige har en tendens att göra väldigt viktiga mål medan jag slår en drill. Så var det även när Henke Larsson kvitterade mot Nigeria i VM 2002. Är ju synd att jag missar själva stunden när det blir mål, men antar att jag får ta en för landet. Efter att ha fortsatt ut vidare efter matchen under en kväll som blev allt annat än lugn och sansad blev det en fika med några ur gänget dagen efter för att återställa sig lite och tala om gårdagen. Jag skulle senare samma eftermiddag bege mig tillbaka till Uppsala, och Leon och Pops bestämde sig spontant för att komma på besök till mig dagen efter.


Så på måndagen dök de båda upp med bussen, som nästan alltid klädda i uniformen bestående av t-shirt eller hoodie, shorts och flip-flops. Soft! Tog en lugn kväll med en hel del klädd-tvättande (hade de inte gjort på ca två månader) och en film.
Dagen efter så följde de båda med mig på en av mina föreläsningar, då de ges på engelska, och satt flitigt och lyssnade och tyckte det var intressant. Kul att visa upp lite studie-relaterade grejer med. Gick sen och köpte snabbmat och satte oss nere vid ån och chillade lite. Tisdagar är ju annars då en stor kväll i Uppsala, och det jag hade lockat hit grabbarna med. Eftersom de inte har kårleg så fick jag jobba hårt på att försöka få in dom, men utan resultat då klubbansvarige var en rejält skitnödig kille som inte kunde (ville) hjälpa till. Blev iallafall lite förfest i korridorsköket med Chrille, och sen med lite hjälp och flyt var vi till slut alla inne på Bryggan på Snerikes ändå (inga rekommenderade metoder) och hade en riktigt grym och rolig kväll ihop! En kväll att minnas, eller så. Grabbarna gav sig dock dagen efter spontant, som alltid, iväg till Göteborg några dagar, vilket var lite trist men nog var lika bra då jag behövde lite lugn och ro för att kunna få lite plugg gjort.



Igår så mötte jag dock upp allihopa igen i Stockholm, för att där gå och se fotbollsmatchen mellan Örebro och Hammarby. Återigen kom vi in gratis med lite hjälp och flyt, men den här gången på helt rent vis. Tyvärr började det regna när matchen typ precis startat, men grabbarna var som vanligt på bra humör och använde sin lilla svenska på bästa sätt för att hacka på motståndarnas målvakt. Dessutom klart mer imponerade av stämningen på Söderstadion än den på O'Leary's i Örebro, och kan bara hålla med om att den är mäktig. ÖSK-klacken var pinsamt tyst som vanligt under större delen av matchen. Kom bara igång när ÖSK riktigt skönt tog ledningen med mindre än 20 minuter kvar. Grymt skönt att få till en riktig revansch från förra gången jag var och såg Svartvitt spela borta mot Bajen för två år sen, då det blev en neslig 1-0 förlust i slutminuterna, och sköna poäng i tabellen.
Blev sedan återigen en kebab utanför, och sedan två kalla öl i Gamla Stan innan jag drog mig hem igen, och såg Leon och Pops för sista gången på kanske ett bra tag. Men den här veckan har visat att man alltid för eller senare stöter ihop någonstans om man vill och kan, så vem vet. Riktigt riktigt kul har det varit att kunna umgås med Leon igen efter fem år sen vi sågs innan det här, och att få träffa hans polare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar