tisdag 15 september 2009

Låt-lycka

Idag släpper KiD CuDi (ja, namnet ska skrivas så) sitt debut-album "Man On The Moon: The End Of Day", som redan finns på Spotify. Han har blivit rejält hypad det här året, bland annat av Kanye West (som också producerar på skivan), och står bakom en av de största hitsen med remixen av "Day n' Nite". Frågan har därför varit: Kan han leva upp till förväntningarna? Efter att ha lyssnat på hela skivan på YouTube senaste veckan måste iallafall mitt svar bli: Ja. Helt klart! Speciellt över mina egna förväntningar (som dock inte var så höga då jag brukar vara ganska skeptisk när det är en hype). Skivan följer stilen från första singeln med ett ganska alternativt, mer elektroniskt sound än annan typiskt klassisk hip-hop, vilket jag gillar mest, men jag gillar verkligen experimentlustan och att CuDi blandar mellan sång och rap. Dessutom följer skivan för det mesta något sorts tema, som bland annat följs genom Commons berättande mellan låtarna (som också gästar på andra singeln, Lady Gaga-samplade "Make Her Say"). Bästa låten, och som är en bra representation av skivan, är nyss släppta tredje singeln "Pursuit Of Happiness", som producerats av den elektroniska duon Ratatat och även gästas av MGMT på sång (och kanske gitarr? Grymt solo iallafall!). Han framförde den förra veckan på Late Show med David Letterman med både kör och stråkar, väldigt mäktigt. Jag har spelat låten om och om och om igen, och haft den i huvudet så mycket att jag gått och nynnat både för mig själv och högt, i tid och otid. En låt som verkligen gör mig lycklig nu, med tanke på titeln. Just nu ligger skivan bra till som årets bästa, iallafall helt klart inom hip-hop!

Kid Cudi - "Pursuit Of Happiness" (Live on Letterman)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar