fredag 4 september 2009

Mammut


Igår såg jag Lukas Moodyssons senaste film, "Mammut", som jag velat se länge sedan jag hörde talas om den. Hyrde den faktiskt redan förra veckan, men när jag skulle se den så kom det andra saker emellan och jag hann bara se en halvtimme innan jag var tvungen att lämna tillbaka den. Den verkade väldigt bra så jag gick och hyrde den igen och såg klart den igår. Jag har bara sett Lukas Moodyssons två första filmer ("Tillsammans" är en riktig favorit), har hittills inte sett "Lilja 4-ever", men det känns som den här filmen liknar mest den senare. Den är lite mörkare och allvarligare, men saknar dock inte värmen som finns i de två första filmerna.
Filmen utspelar sig på tre olika platser i världen samtidigt. Dagens globalism, och de problem som kan medföras, är ett starkt tema, vilket är något jag tycker är väldigt intressant att läsa och se om. Även återigen prostitution, och dessutom moderskap.

Det här är hans första stora internationella film, och känns väldigt proffsig men samtidigt inte som någon typisk Hollywood-film. I en av rollerna ses en av mina favoritskådespelare, som jag tidigare sett i "Dagbok från en motorcykel" och Babel" och hela tiden vill se mer av, Gael Garcia Bernal, och gör det riktigt bra. I de andra rollerna ses Michelle Williams och flera andra mer okända skådespelare och barnskådespelare som är otroligt bra. Är en sådan film som verkligen berör en och stannar kvar, väldigt stark. Har läst kritik om att filmen inte riktigt tar tag i de problem den tar upp, men jag tycker det är bra att det lämnas mer öppet för den som ser den. Rekommenderas verkligen att ses!



En av låtarna som spelas i filmen, både i början och i slutet, är den mycket vackra "The Greatest" av den mycket vackra sångerskan
Cat Power. Hade aldrig hört låten tidigare, eller något annat av henne mer än hennes namn, men efter att ha hört den här låten i filmen har jag lyssnat mer och gillar det verkligen.

Cat Power - "The Greatest"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar