måndag 4 januari 2010

Löften 2010

Brukar väldigt sällan avge några nyårslöften, och om så knappast direkt seriöst. Nu är det dock en del saker jag tänkt att jag borde verkligen försöka göra, så kan väl lika gärna ge dom lite extra tyngd och göra dem till nyårslöften. Så med min blogg som mitt vittne så lovar jag att, utan någon som helst rangordning, försöka följande:
  • Ta bättre hand om mig själv och andra - Är tyvärr alltför sällan man tar sig tid att stanna upp lite och känna efter hur man själv mår eller att höra efter med nära och kära hur de mår, både när det är riktigt bra och när det är lite sämre eller bara mittemellan. Även att umgås mer med vänner.
  • Vara mer öppen och tydlig - Inte så lätt för andra i ens omgivning att veta hur det står till om man inte visar det på något sätt, återigen både i bra och sämre situationer. Dessutom så blir nog saker och ting även lättare för en själv om man är mer rak och ärlig.
  • Få ihop teori och praktik - 1 huvud fullt av tankar och idéer + 1 ökad handlingskraft = Mer produktivitet och effektivitet. Tror jag är en väldigt lyckad kombination som kan leda till oanade framgångar.
  • Odla en mustasch - Min skäggväxt är det på stora lite si och så med och för tunt på vissa ställen för att se tillräckligt bra ut, men en musche är i alla fall någonting jag känner att jag vill föda fram minst en gång i mitt liv. Tror det är nästan biologiskt inneboende hos män, lite som kvinnors modersinstinkt. Tiden känns mogen. Dessutom kan man se för jävla cool och hård ut när man sportar en.
  • Besöka minst ett annat land, och då gärna ett där jag inte varit förut och/eller där jag har vänner att träffa - Resa och upptäcka nya länder och få ta del av lite annan kultur är något jag uppskattar mycket på många sätt. Vill också passa på att få träffa vänner jag har utomlands som jag tyvärr inte har möjlighet att se ofta alls.
  • Bättra på mina språkkunskaper - Har som alla andra i skolan försökt att lära mig minst ett till språk, men det har förutom med engelskan gått sådär för min del med ibland delvis bristande motivation. Suget efter att lära sig ett till språk har dock kommit tillbaka med åren i och med att jag har rest, och vill göra mer av det, till olika länder och då märkt att jag velat kommunicera med människor på deras eget språk. Just nu kan jag mest tyvärr svordomar eller halvdana raggningsfraser på ett antal olika språk. Bäst till ligger just nu att antingen putsa upp den väldigt dammiga gymnasie-spanskan eller att öka på intresset för Iran och göra min svåger stolt och lära mig lite mer persiska.
  • Fortsätta träna/motionera och äta bra - Vad vore en lista med nyårslöften utan en sådan här punkt, så tar med den med. Tycker inte att jag direkt behöver träna mer, bara hålla igång som jag har gjort under hösten. Med 'äta bra' menar jag inte direkt att äta mer men att även här mer en liten uppmaning att fortsätta äta bra och varierad mat. Har sen jag kom tillbaka till Uppsala igen uppskattat matlagning mer och mer, vilket är roligt när man prövar lite nya rätter. Försöker att äta gott utan att snåla och äta mer grönsaker och annat vegetariskt och lite mindre kött, både för mig själv och miljön.
Tror det får räcka så, ingen idé att ta sig vatten över huvudet. Sju ska ju dessutom vara en lyckosam siffra. Intressant att se om jag kan bocka av några av dem vid det här årets slut, tycker inte det borde vara så svårt att klara av någon åtminstone. Om det är någon annan som har några löften får ni gärna dela mer av dom, kul att få höra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar