fredag 1 januari 2010

Nyår i Norge



Sitter just nu på en buss på väg till Örebro från Oslo (som lite lyxigt nog har gratis uppkoppling). Blev en spontanresa igår morrse till vårt grannlands huvudstad för att hälsa på en kompis som nu bor där och fira av det gångna året. Kändes lite roligare än att vara kvar i Örebro, och jag har faktiskt aldrig riktigt varit i Norge (kvarten över gränsen för att köpa glass någon gång på tidigt 90-tal tycker jag knappt räknas).

Efter fem timmars tågresa, i något som kändes mer som en bastu än vagn, anlände jag till Oslo S på eftermiddagen där jag möttes upp av Robert och Tomas. Hängde först ett tag i Roberts lägenhet och gjorde oss i ordning för att sen ta oss till några av hans kompisar för att börja firandet. Va där ett tag innan vi tog oss vidare till en större fest över tolvslaget och för att sen slutligen hamna på en krog innan det bar av tillbaka till lyan inpå småtimmarna. Träffade mycket riktigt kul folk, i princip bara svenskar. Även om det bara blev ca 30 timmar i stan så tycker jag det klart var värt det och väldigt lyckat!

Mitt korta intryck av Norge och Oslo är att det trots alla olje-pengar känns ganska så "outvecklat" ibland, lite samma känsla jag kan få av England. Husen ser rätt rackiga ut ibland bland annat. Sen för att vara ett land som förknippas väldigt mycket med snö och kyla så är det helt obegripligt för mig att de knappt verkar veta vad snöskottning och sandade vägar är! Trottoarerna är helt fulla med snö och is men inge sand, så vet inte hur många gånger jag var på väg att dratta i backen och få skallen spräckt och gå mot en hård och kall död. Dyrt behöver man ju knappast nämna att det är; till exempel runt en hundring (i olje-dollar) för en pizza! Man måste verkligen ha norsk inkomst för att kunna klara sig där. Vore kul hur som helst att åka dit igen i vår eller sommar, och då lite längre.

På resa genom ett vackert vintrigt Norge,
med stopp i någon håla någonstans.


Soft häng hemma hos Robert.

Oslos coolaste toalett! Kan dock bara döma från utsidan.
Den var tyvärr låst, så man fick gå runt hörnet istället.

De är varken så bra på att ploga eller sanda i vårt västra grannland.
Kul att försöka ta sig ut med den där bilen efter helgen.

För övrigt, riktigt skönt att "Småkronorna" tvålade dit finnarna rejält i JVM med 7-1! Elitserien är för mig fullkomligen iskall och har varit så i många år nu med alldeles för mycket matcher och ingen spänning, men ishockey är fortfarande en riktigt kul sport att kolla på och jag kommer nu att fortsätta följa JVM och ser fram emot OS!

Ska även lägga upp mina nyårslöften för det här nya året och decenniet, men innan jag gör det så kan ni redan nu läsa på Music Blogg vilka tjugo album som jag och Johan listat som årets bästa. Många bra tips att kolla in där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar