lördag 17 oktober 2009

Going greener

Efter att i mer än två år nu ha studerat om geografi, utveckling, befolkning, klimatfrågor och miljöproblem mm. så blir man såklart påverkad och tänker mer och mer på miljön och i ett globalt perspektiv. Har märkt att jag försöker att göra små saker för att bidra till något bättre, som till exempel att ta med mig påse till affären när jag handlar, kolla var maten är ifrån och försöka handla ekologist och närodlat om det inte är för dyrt. Dessutom, när man läser om hur otroligt mycket mer vatten och andra resurser som går åt när man får fram nötkött än fågel, fisk, grönsaker, sädeslag och rotfrukter och annat så försöker jag äta mer vegetarisk mat, vilket även känns mer nyttigt också. Har lärt mig med åren att äta och tycka om mer olika sorters grönsaker och bönor och liknande, vilket gör matlagningen mer varierad och rolig.
Så den här veckan har jag faktiskt inte ätit kött onsdag, torsdag, fredag, även om det delvis beror på att jag lagar mer mat som jag sen äter följande dagarna. Men idag bröts trenden när jag kände för att laga någon lite speciell och god lördagsmiddag. Har haft en bit kassler som legat i frysen rätt länge nu, så tog och stekte den, skar upp klyftpotatis och stoppade i ugnen, kokade lite broccoli och gjorde en champinionsås. Inte så svårt, men riktigt gott blev det, och räckte till matlådor med. Så nu blir det nog mer kött de kommande dagarna, men försöker fortfarande tänka lite mer på vad jag äter, för både hälsa och miljö. Smarrigt tycker jag det ser ut i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar