tisdag 13 oktober 2009

D. Original - Big Boi / Jay-Z / Harold Melvin

Tänkte lansera en liten återkommande serie av inlägg som jag kallar "D. Original". Att jag är ett stort musik-fan kan väl inte ha undgått någon som känner mig ens lite, och jag skulle nog kalla mig något så tråkigt som en "all-ätare". Men jag tycker det är väldigt kul med covers, i alla fall om de görs på ett bra eller intressant sätt. Är även sedan länge en riktig hip-hop skalle, och inom den genren är sampling enligt mig (och många andra såklart) en av grundstenarna. Därför tänkte jag då och då skriva om en cover och originalet, eller en hip-hop låt och låten den använt sig av.
Det första inlägget i den här kategorin ska handla framför allt om en av rapparna i en av mina absoluta favoritgrupper alla kategorier, inte bara hip-hop: Outkast och Big Boi. Andre 3000 är ju annars oftast den som får mest uppmärksamhet av duon, vilket han klart förtjänar utan tvekan, men hans vapendragare Big Boi är sjukt underskattad. Minst lika bra historieberättare som Andre, men mer laidback och coolare med ett otroligt skönt flyt. Outkast har ju som grupp inte varit särskilt produktiva de senaste åren, och Big Boi har själv jobbat på sitt första (andra om man räknar med halvan Speakerboxxx) solo-album "Sir Luscious Left Foot: The Son Of Chico Dusty" under en lång tid och första singeln "Royal Flush" kom redan för lite mer än ett och ett halvt år sen. Har kommit ut några fler låtar sporadiskt sen dess, och nu har det läckt ut två låtar på kort tid så albumet verkar nu verkligen vara på väg. En av dessa är "Shine Blockas", och direkt när jag hörde den så kände jag igen samplingen då den tidigare använts i en av de vackraste hip-hop låtarna någonsin, "This Can't Be Life" med Jay-Z. Oftast brukar bra låtar bygga på minst lika bra original, och så också i det här fallet, då de båda låtarna samplar Harold Melvin & The Blue Notes otroligt ljuvliga "I Miss You". Bara att välja vilken ni tycker är bäst!

Big Boi feat Gucci Mane - "Shine Blockas"


Jay-Z feat Beanie Sigel and Scarface - "This Can't Be Life"


Harold Melvin and The Blue Notes - "I Miss You"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar