torsdag 15 oktober 2009

Quiz-master


Såg slutet på första halvlek och hela andra av Sverige - Albanien, och även om vi vann med 4-1 så spelade det ju ingen roll och det var heller inte en särskilt underhållande match tycker jag. Senast Sverige inte var med i ett stort fotbollsmästerskap var jag 15 år och åkte samma sommar tre veckor till St Louis, USA. Känns verkligen som riktigt länge sen. Kommer bli konstigt att se på VM utan Sverige. Fast det var ju ganska så väntat redan innan den sista kvalmatchen, så hade inte ens tänkt att se den över huvudtaget.
Istället så hängde jag på David och ett gäng andra till Smålands nation för att äta och delta i deras pub-quiz. Var mycket svåra och konstiga frågor, men vi kunde i alla fall ganska många tyckte vi själva. Det visade sig när alla svaren rättades att vi faktiskt mycket oväntat kommit tvåa, och då var det säkert uppåt 20 olika lag med. Så vem bryr sig om en missad VM-plats när man knep silvermedaljen i Smålands pub-quiz! Blir nu att försöka vinna någon gång såklart, och kul grej att göra ett gäng ihop!
En av de fyra låtarna som spelades under musik-delen av quizet och som man skulle ha rätt artist och låt på var Jefferson Airplanes riktigt flummiga och sköna låt "White Rabbit". Det fick mig att komma och tänka på
Valborg här i Uppsala för två år sen. Hade varit ute och festat de tre föregående kvällarna, och hade inte sovit många timmar när jag pallrade mig upp sliten för att köra det riktiga firandet. Ungefär lite innan kl tio på morgonen står jag i mitt kök och pratar med en kompis på telefon, när jag utanför mitt fönster ser två personer komma gående i vita kanindräkter bärandes på en typ två meter lång morot. Trodde inte mina ögon och började tro att jag kanske fått i mig ett sånt där piller som gör en antingen större eller liten, och sa att jag var tvungen att springa ut och jaga efter dom. När jag kom ut syntes de inte till, men någon kille som satt i ett gathörn hade sett dom gått ner för gatan, fast jag såg dom aldrig igen. Lite roligt minne dock.

Jefferson Airplane - "White Rabbit"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar