söndag 4 oktober 2009

California and Alberta



Det är alltid någon som har en tv-serie att tipsa om som man måste bara se, speciellt nu när det är lätt att ladda ner, men jag brukar sällan orka att försöka komma in i någon serie. Aldrig brytt mig särskilt mycket om många populära serier för att jag missade att kolla från början, t.ex. "24", "Sopranos", "The Wire", "Lost", "Heroes", och bara sett nåra avsnitt av "Entourage". "Prison Break" såg jag och en kompis första säsongen av på en helg, precis innan den skulle börja visas i Sverige. Sen var det tyvärr bara att gå och vänta på att nästa säsong skulle komma, vilket var alldeles för lång tid så man tappade intresset och dessutom hade serien redan då börjat balla ur.
En serie som jag dock lyckats med att se från början och sedan följa med intresse är "Californication" med David Duchovny i huvudrollen som kult-författaren Hank Moody. Serien handlar egentligen inte om så mycket mer än hans liv som gammal succé-författare på dekis och kvinnokarl med en tonårsdotter att ta hand om som han har med sin ex-hustru som han försöker få ihop det med igen. Ibland blir det kanske lite för mycket naket och sex bara för att vara chockerande, eller som en kompis sa, "det är en sån serie man skulle älska att stanna uppe sent på kvällen och titta på som 14-åring". Trots att det skulle kunna bli bara larvigt och billigt så håller serien, och Hank Moody känns faktiskt som en ärlig och äkta typ, även om han ofta kan bete sig som ett riktigt rövhål.
Precis som med film så gillar jag verkligen när det är bra och passande musik med, och det har verkligen "Californication" med musik från bl a Rolling Stones, My Morning Jacket, Bob Dylan, Foo Fighters, Elton John, Tom Petty, The Clash, Nirvana, Pearl Jam och Warren Zevon m fl. I ett avsnitt så hörde jag en låt jag verkligen gillade direkt men kände inte igen artisten. Det visade sig vara "Low Man" med gruppen Alberta Cross, som faktiskt genom sångaren och hans bror har bland annat rötter i Sverige. För två år sedan släppte de mini-albumet "The Thief & The Heartbreaker", där även låten "Lucy Rider" fanns med. Nu har de för någon vecka sedan släppt sitt riktiga debut-album "Broken Side of Time" med första-singeln "ATX". Det är lite tyngre och rockigare nu än det lite mer country-lugna mini-albumet, men låter mycket bättre. Kul när man hittar nya bra artister! Den 5 december spelar de för första gången i Sverige på bl a Debaser Slussen i Stockholm, och jag kommer självklart försöka vara där!


Alberta Cross - "ATX"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar