lördag 24 oktober 2009

Studier i Stockholm

I torsdags eftermiddag så hoppade jag på tåget till Stockholm för att få lite miljöombyte i mitt uppsatsskrivande. Mötte upp med min kurskamrat som analyserar samma konflikt som mig för att diskutera de begrepp vi ska ha med. Tyvärr var hans gamla favorit-fik nedlagt, så istället fick vi "nöja" oss med Hotel Morningtons lobby. Skön plats att sitta, liknande nästan ett bibliotek med alla böcker, och bra kaffe med påtår kunde man få också.


Satt kvar där och skrev till en bit efter fem då jag tog mig hem till min syster för att äta och umgås lite. Fick lite skrivande gjort, men tittade även på "Mammas pojkar" på TV4. Jag har hört talas om serien, men aldrig sett den innan. Vilken smörja, men humor blev det i alla fall. Verkar som en del aldrig blir tillräckligt stor i sin mors ögon, och beteer sig som pojkar igen. Men jag skulle aldrig ställa upp på något sånt här, speciellt inte med min mamma, skulle nog blir rätt lätt irriterad med.
Sov över hos syrran för att nästa morgon möta upp min kursare David igen för att fortsätta skriva. Satt på Anna Linds bibliotek på Försvarshögskolan, vilket passade sig bra för beväpnade konfliktsstudier. Bra och ljust bibliotek, och maten i restaurangen gick inte heller av för hackor, lövbiff med potatis och bearnaisesås, satt utmärkt. Åkte hem till syster igen efter en heldag där, packade mina väskor och gav mig hem till Joel istället som bor några kvarter bort. Hängde lite i hans nya lägenhet tillsammans med en av hans kompisar, och gick också ner till restaurang Lilla Capri och åt sjukt god pizza. Jag åt en med skinka, champinjoner, pesto och ruccola. När jag beställde så sa servitrisen att tyvärr var bayonneskinkan slut men frågade om det gick bra med parmaskinka istället. Jag svarade att det gjorde det självklart, då jag inte ens vet vad bayonneskinka är men höll inne med det. Dessutom, har man pesto så ska det självklart även vara italiensk skinka till. Åkte sedan hem igen till Uppsala och la mig och sov relativt tidigt.
Blev rätt mycket som jag hade hoppats. Både lite mer effektivt, och mycket mer trevligare.

För övrigt, kvällens konstigaste var de sms jag fick och telefonsamtal jag sedan hade. När jag kom hem till syrran så fick jag ett sms från ett nummer jag inte kände igen där det stod "du har vari så snäll mot mig senaste veckan förlåt." Kunde inte alls fundera ut vem det skulle kunna vara ifrån, och hittade inte numret heller på nätet så lät det vara. Lite drygt två timmar senare, när jag sitter och äter på restaurangen, så får jag ett nytt sms från samma nummer där det bara kort står "Kan du svara!", och ser även att jag har ett missat samtal från samma person dessutom. Tar därför och ringer upp numret för att se vem det är och vad det handlar om. En tjej svarar med väldigt ljus och låg röst, låter nästan lite ledsen. Jag frågar vem det är jag har kommit till, och vi båda konstaterar att det hela är ett misstag och hon har helt enkelt använt fel nummer. Tur att jag inte gjorde som jag skojade om och svarade på det första sms:et med typ "fan heller, du kan dra åt helvete!". Hade kanske kunnat förstöra rätt mycket. Bara att hoppas att det löste sig för henne till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar