tisdag 3 november 2009

Chili out



Matlagning är något jag bara uppskattar mer och mer just nu. Kul att testa nya saker och pröva sig lite fram. Åkte och handlade två stora kassar mat igår, vilket kanske inte är mycket för flerbarnsmamman framför mig i kön som handlade bland annat fem kartonger med havrekuddar och sex liter mjölk, men för mig är det verkligen att bunkra upp.

Blev lite av varje, så ikväll lagade jag tillsammans med en kompis sej med ris och äggsås, som blev riktigt gott och roligare att äta ihop med någon. Igår gjorde jag en av mina favoriträtter, chili con carne. Dock gjorde jag den inte som vanligt på mitt sätt med ris, utan prövade att laga bulgur för att variera och som blev minst lika gott. Väldigt enkelt recept att laga till, och väldigt gott blir det! Glöm ej att självklart tillsätta en nypa kärlek i tillagandet som i boken/filmen "Kärlek het som chili" för bäst resultat.

Chili con carne med bulgur:
  1. Häll i olja, eller margarin, i en stekpanna och lägg i köttfärs.
  2. Koka upp vatten med ca en matsked olja (olivolja i mitt fall) och salt i en kastrull, häll i bulgur och låt sedan koka ca 10 min.
  3. Hacka upp lite vanlig gul lök och en röd chilifrukt och tillsätt i stekpannan och låt det fräsa ihop en stund.
  4. Häll en burk vita bönor, och/eller andra av eget val, i stekpannan och låta det blandas ihop någon minut.
  5. Voila! Redo att serveras. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar