onsdag 11 november 2009

D. Original - Big Pun / Mobb Deep / Cypress Hill / Gary Burton

Såg idag efter mitt senaste inlägg om Big Punisher att den alldeles för tidigt bortgångne rapparen hade födelsedag igår och skulle ha fyllt 38 år. Hade ingen aning om detta utan det vara bara en ren överraskande slump, men tar därför och hyllar Big Pun ytterliggare en gång.
Som sagt så är hans debutskiva "Capital Punishment" en av mina absoluta favoriter, och det finns så många spår därifrån som jag skulle kunna plocka av men tar låten "Tres Leches". Låten innehåller en sampling från låten "Las Vegas Tango" av Gary Burton och är producerad av Wu-Tang Clan's RZA och gästas även av en av klanens andra medlemmar, Inspectah Deck. Den tredje rapparen som fullbordar trion, och även fortsätter den röda tråden, är Mobb Deep's Prodigy. Mobb Deep, och dess andre medlem som är rapparen och producenten Havoc, använde sig tidigare av samma sampling på deras låt "Can't Get Enough Of It" från deras även otroligt feta skiva "Hell On Earth". Samplingen hade dock redan tidigare använts av Cypress Hill's DJ Muggs på låten "Illusions" från deras i mitt tycke klassiska skiva "III: Temples Of Boom".
Så lyssna på denna tunga trio låtar som producerats av tre av mina topp tio absoluta favorit-producenter inom hip-hop och hör hur de använts sig olika av samma stycke för att sampla.

Big Punisher - "Tres Leches (Triboro Trilogy)"


Mobb Deep - "Can't Get Enough Of It"


Cypress Hill - "Illusions"


Gary Burton - "Las Vegas Tango"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar