söndag 1 november 2009

I'm too old for this shit...

Hade riktigt stora förväntningar på den här helgen, och kan väl säga att saker och ting inte riktigt infriades som jag hade tänkt mig. Ingen dålig helg, inte alls. Ingen fantastisk heller, bara rätt vanlig. I fredags kväll så satt jag först hemma och väntade in en kompis som skrev klart en uppsats. Kom ut relativt sent, men var peppad och på bra humör. Hamnade på ÖG nation, träffade en hel del folk man kände igen, men tände aldrigt riktigt till. Så efter de stängde vid 01 så gick jag och mötte upp några kompisar på ett kebabhak och sedan hem.
Även fast det inte blev särskilt hårt och hem relativt tidigt så hamnade jag i rätt rejäl dagen-efter-dvala liggandes i min soffa på lördags eftermiddagen, och hade väldigt svårt att ta mig ur den. Till slut bestämde jag mig för att gå ner och handla lite mat och få lite frisk luft. Kilade sen bara till nästa kvarter och hem till Daniel där det var lite fest. När gänget där sen skulle vidare till en korridorsfest en bit bort så var jag riktigt sugen på att gå hem och bara läsa en bok eller se en film, men beslöt mig för att följa med dit och i alla fall checka läget. Korridoren, där Daniels amerikanska kompis Philip bor, var knökfull med folk, de flesta utklädda. De flesta såg ut att vara ett par år yngre än mig i snitt och ingen som jag såg som kändes intressant på något sätt. Nykter som jag var så kände jag också hur mycket det kan stinka i en skitig gammal korridor full med billigt vin som lätt spilldes ut på golvet, svett och unken cigarettrök. Hade dock trevligt med de jag kom dit med, men började bli lite seg så cyklade hem igen någon gång runt midnatt.
Märkt att jag har svårare att tända till för någon typ av spontan-fest lika mycket som tidigare, speciellt om jag var ute kvällen innan. Känner mig inte direkt gammal alls, utan lite som Karlsson på taket - 'en vacker och genomklok (dock inte lagom tjock, håller mig som tur är fortfarande lagom smärt) man i sina bästa år'. Gillar fortfarande en riktigt bra fest eller klubbkväll med människor och musik jag tycker om och ett riktigt drag. Är nog bara att det inte är lika nytt och spännande längre. Uppsalas studentliv håller fortfarande hög klass, men åldern på de som är ute blir bara lägre och lägre, och det märks ibland verkligen. Känner mig lite mognare, som ett bra vin. Dessutom så uppskattar jag ofta nu mer en lite lugnare kväll hemma efter en lång natts partajande än att återigen gå direkt på flaskan. En av mina jämnåriga korridorsgrannar sa precis samma sak när vi diskuterade lite kring det. Kanske behöver jag bara bli bättre igen på att planera så att man inte velar så mycket över om man ska orka ta sig ut, eller så har jag förändrats lite sakta men säkert. Inte till det sämre, bara annorlunda. Känns lite som den klassiska och rätt kassa repliken vid ett förhållande-uppbrott; 'det är inte du, det är jag', men den här gången stämmer det nog lite mer. Eller som Mel Gibson säger i "Dödligt Vapen": 'I'm too old for this shit...'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar