tisdag 10 november 2009

D. Original - RIP Big Pun / MJ



I helgen så köpte jag äntligen nya hörlurar så jag kan lyssna på musik i min iPod igen. Invigde dom genom att ta en promenad ner på stan. Kände att jag skulle sätta på något jag inte lyssnat på på länge, och något tungt som skulle testa kvalitén på lurarna. Blev Big Punishers skiva "Capital Punishment". Big Pun är i mina ögon en av de fetaste (no pun intended) rapparna någonsin och hans debutskiva en av de tyngsta hip-hop plattorna jag vet, där med en av de bästa skivorna alla kategorier! Inte en enda dålig låt, och då innehåller den nästan 20 låtar om man tar bort alla interludes! För att väga över 200 kilo så hade Big Pun nog det grymmaste flytet på mikrofonen någonsin med texter fyllda av punchlines, hårdhet, humor och sjuka rimuppbyggnader som får en att hela tiden spola tillbaka för att höra det igen. Hans röst och snabba rim blir som ett extra instrument som man bara kan lyssna till utan att ibland riktigt hänga med, lite som ett bra gitarr-riff eller -solo. Tyvärr dog Big Punisher av en hjärtattack på grund av rejäl övervikt (tror han vägde mer än 300 kilo vid sin död) bara 28 år gammal i februari 2000, men legenden lever vidare.

På en av de bästa och hårdaste låtarna på skivan, där han också visar upp sina otroliga rap-färdigheter, samplas en annan legendar som dog alltför tidigt, Michael Jackson. På "You Ain't A Killer" används några få piano-toner de första få sekundrarna från Michael Jacksons mycket fina låt "With A Child's Heart" från 1973 till att skapa ett stenhårt beat som Big Pun verbalt krossar! Hela texten står i videon nedanför, bara att köra kareoke hemma vid datorn och försöka hänga med i tempot! Rest In Peace Big Pun and MJ!!

Michael Jackson - "With A Child's Heart"


Big Punisher - "You Ain't A Killer"

1 kommentar:

  1. Big Pun är den bästa rapparen någonsin. Hans röst, flow, lyrics, beats, allting är så bra!! RIP THE GOAT!!

    SvaraRadera