måndag 9 november 2009

Mr. Hasselhoff, tear down this wall!


Idag är ännu ett minnesvärt datum då det är 20 år sedan Berlinmuren föll. Jag var bara drygt 6 år gammal då, så jag minns inte direkt det konkret. Fast kommer ihåg att man märkte av att det hände saker runt om i Europa kring övergången till 90-talet och dess början, till exempel att min lärare i skolan fick förklara att Sovjet inte fanns längre. Jag var även själv i Berlin förra september och såg då bland annat Checkpoint Charlie och de delar av muren som finns kvar men nu är istället konstverk. Vem som verkligen låg bakom hela processen som slutade med att muren bit för bit revs ner har varit väldigt omtvistat. Om det var dåvarande sovjetiske presidenten Mikhail Gorbachev, tidigare amerikanske presidenten Ronald Reagan, polske fackförbundsledaren och senare presidenten Lech Walesa, eller någon annan. Jag lägger dock min röst på outsidern David Hasselhoff. Den forna "Knight Rider"- och "Baywatch"-stjärnan har flera gånger påstått att han genom sin musik influerade det (öst)tyska folket att göra motstånd och förenas, vilket ledde till att östblocket splittrades och slutet på Kalla Kriget. Självklart ska då därför det här hyllas som sig bör denna dag med en video av The Hoff vid Brandenburger Tor nyårsafton 1989 inför ett förenat Berlin iklädd en helt fantastisk blinkande jacka och sjungandes sin gamla hit "Looking For Freedom".

David Hasselhoff - "Looking For Freedom" (Live in Berlin, 31 Dec 1989)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar