tisdag 24 november 2009

Kaffe och kexchoklad



När det kommer till beroenden har jag alltid försökt hålla mig ifrån dom, gillar inte att vara en slav under något. Fast självklart har jag mina laster, speciellt när det kommer till sötsaker. När jag bodde i Sydney så hittade jag ett svenskägt vandrarhem några kvarter bort från mitt som sålde svenskt godis, bland annat en av mina favoriter, lakritsfiskar. Likt en riktig pundare var jag där några gånger i veckan för att få min dos på några få gram, kosta vad det kosta ville. När jag var i England och mina föräldrar skulle skicka över lite saker och frågade om det var något annat jag ville ha så behövde jag inte tänka länge innan jag bad om en påse Gott & Blandat, som också hamnar högt på listan.
Nu har ytterliggare en kandidat seglat upp till att bli ny godis-favorit. I princip varje gång jag har vägarna förbi nere på stan så kilar jag in på ICA för att köpa en stor kopp kaffe i deras automat och till det också deras erbjudande på två kexchoklad för en billig peng. Tar en till kaffet, vilket är en helt underbar kombination i samma klass som ost och vin eller kakor och mjölk, och tar med den andra hem och sparar i kylen för att njuta av vid senare tillfälle.

Men vad händer då idag? Jo, någon har varit och tjuvat min frasiga kakao-doppade guldtacka från min hylla! Jag lever oftast efter devisen 'mi kylskåp es su kylskåp' och behöver någon ett ägg eller lite filmjölk eller liknande så är det självklart bara att ta utan att behöva fråga, men likt en riktig knarkare så ser jag inte med blida ögon på när någon stjäl vad min kropp skriker efter och mottot ändras då snabbt till 'öga för öga, tand för tand'. Tror jag dock låter det vara och får se om syndaren själv kryper till korset och erkänner, men sker det en gång till så kommer jag gå fullständigt bärsärk i korridoren och vråla av abstinens.

För övrigt så är det tur att jag med mitt behov av "brown sugar" fortfarande har en smärt kropp som en gammal knarkare. Om Kate Moss var förebilden för
'heroin chic' så ser jag mig själv mer som 'heroin fit' likt Scott Weiland eller Iggy Pop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar