söndag 8 november 2009

Fransk filmfestival





För nån vecka sen så såg jag den franska filmen "L'Auberge Espagnole" (aka The Spanish Apartment), som väldigt passande nog handlar om ett gäng Erasmus-studenter från olika delar av Europa bor tillsammans i en lägenhet i Barcelona. När jag först hörde om den så tyckte jag det lät lite som någon dålig amerikansk college-komedi, men den visade sig vara mycket bättre än så med en bra historia och lite djup men fortfarande även rolig. Bra skådespelare, bland annat Audrey Tautou, och sköna karaktärer. Kände inte igen mig i allt, men absolut i att ha människor från minst ett halvt dussin länder omkring mig och som det var väldigt svårt att lämna vid årets slut och återgå till en någorlunda normal vardag. Väldigt bra och härlig film som jag rekommenderar även om man inte varit utbytesstudent. Filmen är regisserad av Cédric Klapisch och har Romain Duris i huvudrollen. Finns även en uppföljare som heter "The Russian Dolls" som jag har men ännu inte sett.

Som nästan alltid när jag ser en bra film och får se för mig nya skådespelare som jag gillar så kollar jag senare upp vad dom har gjort tidigare eller ska göra framöver. Så gjorde jag också efter att ha sett
"Inglourious Basterds" och den mycket duktiga och otroligt vackra Mélanie Laurent. Blev glatt överraskad när jag då får se att hon är med i Klapischs senaste film, "Paris", som även den har Romain Duris i en av huvudrollerna. Tog därför och såg filmen igår och idag (såg första halvan på lördagen som skönt eftermiddagsfördriv, och den andra idag som skönt morgonmys). Filmen är ett drama som handlar om en handfull människors livsöden som på ett eller annat sätt vävs samman med Paris, eller en koppling till staden, som röd tråd. Jag är riktigt såld på den här typen av filmer med bra historier och rollkaraktärer som hålls ihop av ett underliggande tema, lite i samma stil som "Crash" och "Babel" om än med inte samma tema, och har ett visst djup men även en charm. Dessutom så gillar jag europeisk film väldigt mycket, som man tyvärr inte alltid får höra så mycket om eller går upp på bio här. En av de bättre filmerna jag sett i år, och den får en klar fyra i betyg!

Något som kännetecknar båda filmerna är att de har ett väldigt bra soundtrack med mycket blandad musik, och som jag tidigare sagt så är det så grymt när bra film och bra musik blir till en perfekt kombination. I båda filmerna finns det scener där Romain Duris lyssnar på musik. I "L'Auberge Espagnole" är det
"Ai Du" med Ali Farka Touré som han lyssnar på, och i "Paris" så är det den mycket passande "Seize The Day" med Wax Tailor. Den senare låten spelas i bakgrunden i videon nedanför med scener från filmen. Gör att man blir verkligen sugen på att åka till Paris, där jag faktiskt aldrig varit. Otroligt vackra bilder i filmen där man ser stora delar av staden från högt upp, så det får duga tills jag får chansen att åka dit och se det med egna ögon.

"Paris" (Wax Tailor - "Seize The Day")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar